April 27, 2024

Curentul International Magazine

O mini vacanță în Pittsburgh

7 min read

Autor: Paulina Popescu (Kitchener, Canada)

Îmi era dor de un sejur într-un camping sălbatic, înconjurată de picioarele copacilor transpirați de rouă, să ating cerul cu mâna. A fost o vacanţă cu aventuri și plăceri laolaltă în aceste vremuri instabile sub semnul covidului.

Inițial îmi dorisem să mergem la Philadelphia, dar ne-am limitat vacanța la o distanţă de 500 km și am optat pentru Pittsburgh, orașul oțelului (302.700 locuitori) în Pennsylvania. Puţine bagaje, orizonturi largi.

Am plecat într-o zi de miercuri și la vama americană erau căteva mașini. Pentru prima dată au fost amabili, nu ne-au pus prea mult întrebări indiscrete.

Pe autostradă, ceva nou; nu se mai plătește tolling la punctul special, ci vei primi prin Poștă chitanța, 30 de zile mai târziu. Spun ei că este o metodă inovativă de a plăti pentru a reduce traficul și poluarea aerului, dar derutantă pentru noi.

Primul lucru pe care l-am făcut am fost la un Walmart și ne-am cumpărat un GPS nou pentru că aveam dificultăți cu cel vechi. Am căutat peste tot băutură, dar nu se vindea decât la magazinele mari și asta numai cu act de identitate. Nu știam că Pennsylvania este atât de religioasă. Pennsylvania este renumită în schimb pentru primul stadion de baseball construit în Pittsburgh în 1909, ciocolata Hershey vine din acest stat, primul computer a existat în Philadelphia în 1946, iar primul pian în America a fost construit în Philadelphia în 1775.

Am ajuns la destinația propusă în jur de ora 5 p.m. la Raccoon Creek State Park. Nimeni la intrare, am pus banii într-un plic. Parcul așezat pe 7.572 acrii era aproape gol, liniștit ca oglinda unui lac. În schimb toaletele și dușurile erau mizerabile ca în pușcăriile americane din anii 1940, mirosea a mucegai, nu se închideau ușile.

Am început să deschidem cortul, surpriză, nefolosit de 4 ani începuse să fie atacat de mucegai pe alocuri, dar nu mirosea. Nu aveam nici un vecin, și la un moment dat am văzut o căprioară cu puiul ei. Ne-au deranjat mai mult concertul avioanelor, aeroportul fiind în apropriere. Spre seară după ce am făcut un foc am văzut un festival de licurici magnifici, feeric. Ne-am culcat când ne-a trezit o bubuitură, un copac care a căzut, pe undeva aproape. Am avut și un spectacol de sunete și lumină, o răpăială de 30 de minute de fulgere și tunete. Cortul a rezistat eroic. După ce ploaia a încetat, ne-am culcat.

A doua zi am vizitat parcul, rezervația de flori sălbatice, o mică cascadă și un izvor de ape minerale sulfuroase.

După o noapte furtunoasă ne-am îndreptat spre Pittsburgh, care ne-a încântat privirea cu poduri dantelate, fiind situat la confluența a trei râuri. De la distanță Pittsburg, un oraș fluvial istoric îți captează privirea cu cele 446 poduri și 90 de periferii minunate. Silueta orașului este una dintre cele mai frumoase din lume. Sub plan arhitectural Pittsburgh este un amalgam de stiluri.

Centrul orașului numit și Triunghiul de aur este situat pe o bucată de pământ între râul Allegheny, râul Monongahela și râul Ohio. Orașul are în jur de 30 de muzee cu colecții unice. Am fost încântată de silueta originală a universității numită și Cathedral of Learning, monument istoric din 1975. Muzeul Carnegie de științe naturale, clădit în 1896 este renumit pentru colecția de dinozauri și pietre și minerale.

În cartierul Shady Side se pot admira case victoriene, cu o ambianță foarte europeană. Aici se poate vedea încă cea mai veche stradă pavată în lemn din Statele Unite.

Zagat (un ghid gastronomic și turistic) a ales Pittsburgh ca primul oraș gastronomic din USA. Pittsburgh este unul dintre cele mai ieftine orașe din USA. În trecut Pittsburgh era un oraș unde uzinele de oțel erau omniprezente, iar azi a devenit unul dintre orașele cele mai verzi din USA.

Fondat în secolul al XVIII-lea, Pittsburgh este unul dinte cele mai bogate orașe culturale și istorice, cu 40 de braserii artizanale, 29 universități și colegii de renume mondial, 9 șefi bucătari semi finaliști în 2018, 4 muzee Carnegie și 4 echipe sportive de nivel profesional. În plus are unul dintre cele mai magnifice și fotogenice peisaje urbane, 9 săli de spectacol.

Uitând statutul de oraș muncitoresc din trecut, Pittsburgh a devenit unul dintre primele orașe artistice din USA, un oraș verde, dinamic, modern chiar printre orașele cel mai curate din USA.

Muzeul Andy Warhol este dedicat artistului extravagant originar din Pittsburgh, născut în 1928. El a fost înconjurat de mari personalități americane cum ar fi Marilyn Monroe pentru a-și impune stilul său unic. Deschis în 1994, muzeul deține 17 galerii și 900 picturi, 77 sculpturi, 4000 fotografii. Este cel mai mare muzeu consacrat unui singur artist în USA.

Centrul orașului înconjurat de cele doua râuri te așteaptă să îl vizitezi. Este musai să te oprești în Market Square, una dintre cele mai animate piețe ale orașului. Există și districtul cultural, micul Broadway din Pittsburgh care adăpostește teatre celebre, o multitudine de galerii de artă, biblioteci și o operă, restaurante, baruri.

Muzeul de artă a fost fondat în 1895 de Andrew Carnegie. Are o colecție permanentă de 35.000 opere. Strip District este un cartier animat cu multe buticuri, piețe și magazine din lumea întreagă. În Pennsylvania nu se plătesc taxe pe haine și încălțăminte.

Admiratorii lui Andy Warhol și Frank Lloyd Wright consideră Pittsburgh o destinație mitică, fostă capitală a oțelului, a devenit un model de oraș verde. Revista Forbes a desemnat Pittsburgh acum câţiva ani ca orașul cel mai agreabil de trăit în USA. În acest oraș se găsesc cei mai mulți copaci, clădirile industriale au fost convertite în lofturi, uzine părăsite în centre de arta, a trecut de la infern la paradis.

Încă de la începutul secolului al XVIII-lea exploratorii au început sa parcurgă această regiune ocupată de triburile Shawnee, Seneca, Allegawis sau Delaware. În 1669 exploratorul francez Robert de la Sale s-a aventurat pe aceste locuri.

În 1754 trupele franceze au ridicat fortul Duquesne, abandonat în 1758 și distrus de un incendiu. Pe locul său a fost ridicat mai târziu fortul Pitt. De la mică localitate, Pittsburgh devine oraș industrial, numit Smoky City. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial industria armamentului i-a adus orașului o bogăție imensă. Uzinele de cărbune şi oțelăriile au atras milioane de imigranți din Polonia, Italia, Irlanda, Rusia, Ucraina. Oraș modern, posedă 150 de zgârie nori a căror majoritate au fațade din sticlă.

Economia orașului a fost axată pe oțel la care s-a adăugat industria sticlei, industria nucleară, aici fiind făcute primele reactoare atomice. Este unul dintre orașele industriale cele mai importante din Statele Unite. Turnul de oțel înalt de 294 metri și 64 de etaje este cel mai înalt din oraș.

Universitatea este un zgârie-nori cu 42 de etaje și 163 de metri, construită în 1934; concepută de arhitectul Charles Klauder într-un stil neogotic cu elemente de art-deco.

Un alt obiectiv cultural este The Frick Art and Historical Centre, reședința lui Henry Clay Frick (1849-1919). Clayton, reședința familiei este una dintre clădirile cel mai integre şi bine conservate din Statele Unite, situată pe 5 hectare de peluze și grădini magnifice, cu 22 de camere meticulos restaurate. Frick a fost un magnat controversat de origine elevețiană, judecat de unii ca fiind nemilos. A fost un om complex, un geniu torturat de moartea uneia dintre fiicele lui și dușmanul mișcării sindicale din USA. Frick a lăsat orașului Pittsburgh un parc de 75 de hectare și a donat o mare parte a averii instituțiilor caritabile, universitare și culturale.

Unele străzi din Pittsburgh poarta numele lui Carnegie și Frick.

Muzeul bicicletei situat într-un hangar, cu o colecție de peste 3.000 de biciclete, este în același timp un muzeu, un atelier și centru de vânzări.

Un alt muzeu interesant este Senator John Heinz History Center,  o clădire cu 7 etaje, cu exponate despre istoria orașului, industrie, sport.

Din Pittsburgh ne-am îndreptat spre un alt camping – Cook Forest State Park, cu 8.5000 acri, situat în Allegheny National Forest. Vizitatorii nerezidenți din Pennsylvania plătesc un alt preț la intrare.

În drum spre Buffalo, ne-a atras atenția pitorescul oraș istoric Bradford, construit nu departe de zăcămintele de petrol. Bricheta Zippo a fost inventată aici. După descoperirea petrolului orașul s-a transformat într-un centru sofisticat pentru arte, cultură și comerț. Orașul a avut chiar o operă, Wagner Opera House.

Un alt obiectiv pe care l-am vizitat a fost Millard Fillmore Presidential Site, unde s-a născut al treisprezecelea președinte american (1826-1830).

În East Aurora ne-am oprit să vizităm The Roycroft Inn 1905, construit sub influenţa Mișcării Arts and Crafts (1900-1916) care milita pentru reformarea societății prin design. Mișcarea Roycroft  a fost fondată în orășelul East Aurora în 1895.

Pittsburgh este simbolul visului american cu ascensiunea lui Andrew Carnegie care a fondat un imperiu cu uzinele sale de oțel. Este un oraș plin de surprize care merită să fie vizitat.