October 17, 2024

Pelerini români pe Pământul Făgăduinţei

6 min read

Gabriela Gențiana Groza

Demult am dorit să străbat locurile unde s-a născut Iisus, a crescut, a făcut minuni, a pătimit, s-a îngropat, a înviat şi  s-a urcat la ceruri. Clipa fericită a sosit în viaţa mea  acum, în amurgul vieţii. Am fost cu atât mai mulţumită cu cât am plecat cu soţul meu cu care sunt împreună de 48 de ani. Slăvit să fie Domnul că ne-a ocrotit până în acest ceas, ca să ne bucurăm în acelaşi timp  de momente deosebit de emoţionante! Căci ce este mai înălţător decât să te afli într-un grup de 41 de pelerini din Cluj-Napoca,  Dej, Aiud, Alba Iulia, Sibiu, Turda, Bucureşti, Tecuci şi Buzău, un grup aparent heterogen dar alcătuit din oameni educaţi, trăitori ai fenomenului religios, cum rar am putut să văd, o comunitate alcătuită ad-hoc, cu un singur gând, înălţarea sufletească  în cadrul pelerinajului în perioada 12-18 noiembrie 2012, în Ţara Sfântă.

La plecare cu autocarul din faţa Mitropoliei am avut privilegiul să ne binecuvânteze Înalt Prea Sfinţitul Andrei Andreicuţ, Mitropolitul Clujului. Părintele Ioan Buftea de la biserica Sfântul Nectarie din Dej a condus pe tot parcursul pelerinajului grupul nostru, dovedindu-se un preot cu mult har şi cu deosebită disponibilitate sufletească.Alături de noi au fost şi părintele  Tocheş Marian, cumnatul dânsului  şi Cristian, absolvent al Facultăţii de Teologie.Pe tot traseul străbătut cu autocarul,  şi mai apoi la toate obiectivele vizitate preoţii au făcut rugăciuni împreună cu noi, fiind parcă  enoriaşii aceleiaşi biserici plecaţi la Locurile Sfinte.Doamnele preotese s-au apropiat cu multă dragoste şi înţelegere de noi.

Iată câteva dintre momentele pelerinajului nostru.

Am plecat cu avionul din Bucureşti şi am sosit pe aeroportul Ben Gurion, lângă Tel Aviv. Ne-am deplasat pe coasta Mării Mediterane la splendidul oraş-port Haifa, al treilea ca mărime din Israel, la poalele Muntelui Carmel. Aici am vizitat Mânăstirea Steaua Mării (Stela Maris) care are altarul deasupra peşterii Sfântului Ilie Tesviteanul. Am admirat grădinile pe terase suspendate şi Templul Cultului Baha’i aflat în patrimoniul Unesco. A urmat deplasarea noastră spre localitatea Tiberias. Am plecat apoi la Cana Galileii unde am intrat în biserica în care a avut loc prima minune săvârşită de Domnul nostru Iisus Hristos, transformarea apei în vin. Traseul a cuprins în continuare localitatea Nazaret unde am intrat în biserica catolică Buna Vestire, cea mai mare clădire de cult din Orientul apropiat. Am vizitat Biserica ortodoxă Sfântul Arhanghel Gavriil. La Ierusalim era aşteptat  să vină Patriarhul Moscovei. În contextul situaţiei dificile din Orientul Mijlociu, vizita Preafericitului Kirill, Patriarhul Moscovei, la Ierusalim, are menirea să întărească relaţiile dintre ortodocşii ruşi şi cei din Patriarhia Ţării Sfinte. Ne-am aflat apoi pe Muntele Tabor unde am vizitat biserica ortodoxă ridicată pe locul unde s-a petrecut minunea Schimbării la faţă a lui Iisus care  îşi descoperă dumnezeirea Sa prin natura umană pe care a asumat-o. ”Şi a strălucit faţa lui ca Soarele, iar veşmintele s-au făcut albe ca zăpada”(Matei, 17,2). Cu emoţie firească, am fost pe Muntele Fericirilor, apoi am intrat în biserica Tabgha unde Hristos a săvârşit minunea înmulţirii pâinilor şi a peştilor. Pelerinii români au vizitat în continuare ”Cetatea  Domnului”, localitatea Capernaum, acolo unde Iisus a predicat. Ne-am deplasat apoi cu o copie a ”bărcii lui Iisus” pe Marea Galileii unde am întâlnit un comandant care ne-a făcut să ne simţim mândrii că suntem români, arborând drapelul ţării noastre în timp ce noi intonam imnul românesc.

Starea de exaltare sufletească s-a accentuat odată cu deplasarea pelerinilor la Bethleem unde ne-am recules cu pioşenie în biserica ortodoxă în care se află cripta unde s-a născut Domnul. Am vizitat de asemenea biserica romano-catolică Sfânta Ecaterina şi Grota Laptelui, locul unde Fecioara Maria l-a alăptat pe pruncul Iisus. Am continuat drumul în deşert cu minibuze arabe până la mânăstirea Sfântul Sava şi mânăstirea Sfântul Teodosie, apoi am fost la Zidul Plângerii, locul din Ierusalim care e cel mai iubit de evreii din întreaga lume. Este la intersecţia a două mari culturi şi credinţe:cea evreiască şi cea musulmană. Zidul reprezintă ce a mai rămas din templul lui Solomon. Tradiţia este ca evreii să vină aici şi să deplângă starea Ierusalimului şi dărâmarea Templului Sfânt.

Pe tot parcursul zilelor de pelerinaj am beneficiat de explicaţiile furnizate de George şi Gabriela, doi ghizi  care au trăit cândva în România. Întâlnirea a fost benefică de ambele părţi, bucurându-ne deopotrivă, ei şi noi, de a ne fi aflat împreună pentru o săptămână. De o probitate profesională deosebită, cu o disponibilitate ieşită din comun, cei doi au rămas în amintirea pelerinilor. În situaţii dificile ca aceea a unei urgenţe medicale, George şi Gabi, ca şi Nicoleta, cadru medical dintre pelerini, şi-au afirmat calităţi pe  care le au  numai oamenii cu suflet nobil. Alături de neobositul preot Ionuţ, am reuşit astfel să trecem şi urgenţa medicală care putea avea urmări grave, având în vedere că eram în loc străin, în clipe de confruntări între palestinieni şi evrei, despre care aveam să aflăm  mai multe la întoarcerea în ţară.

În traseul nostru am urcat pe Muntele Măslinilor de unde ni s-a desfăşurat în faţa ochilor panorama Ierusalimului şi a Sfintei Cetăţi. Am vizitat mânăstirea rusă Eleon, biserica Pater Noster(Tatăl nostru), Biserica Dominus Flevit(Domnul a plâns), Grădina Ghetsimani cu Biserica Naţiunilor, Biserica Mormântului Maicii Domnului şi Peştera Ghetsimani. Am intrat apoi în Cetatea Sfântă prin Poarta Sfântului Ştefan. Cu multă evlavie, pelerinii români au parcurs pe jos Via Dolorosa cu cele 14 staţii în care s-a oprit Domnul până la Sfântul Mormânt. Am urcat pe Golgota, ne-am închinat la Piatra Ungerii şi am vizitat paraclisele sfinte. Am vizitat Muntele Sionului, Biserica Adormirii Maicii domnului, Foişorul-Cina cea de Taină şi Mormântul marelui rege David.În zilele de pelerinaj am vizitat Ein Karem-patria Sfântului Ioan Botezătorul, cel mai mare om născut de o femeie. Am intrat în Biserica Sfântul Ioan şi am văzut Fântâna Fecioarei Maria. Am continuat drumul deplasându-ne la Tel Aviv, Jaffa, am vizitat Biserica Sfântul Mihail şi Biserica catolică Sfântul Petru. A  fost apoi un moment deosebit la care au participat câţiva dintre pelerini, la ora 23,30, la Sfânta Liturghie de la miezul nopţii la Sfântul Mormânt, unde s-au cuminecat.

În periplul nostru am intrat în oraşul Ierihon, am văzut Dudul lui Zacheu, Biserica şi Căminul românesc de la Ierihon şi pustia Quarantaniei. Am coborât la Iordan. Am intrat în apa râului în care s-a botezat Iisus. Am vizitat Mânăstirea Sfântului Gherasim de la Iordan. Cu maşini de teren arabe am mers la Hozeva şi am vizitat Mânăstirea cu moaştele Sfântului Ioan Iacob Românul de la Neamţ. Am trecut pe lângă Qumran, apoi la Marea Moartă în apa sărată a  căreia am făcut baie.

Am vizitat şi mormântul Sfântului Gheorghe şi ne-am deplasat apoi în program liber în Cetatea Sfântă. Mi-a rămas întipărită în minte figura luminoasă a părintelui Gherasim de la Biserica Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil, care ne-a cucerit prin felul original de a ne prezenta locurile unde păstoreşte şi  are o misiune importantă în contact cu pelerinii dar şi cu românii aflaţi în Ţara Sfântă.

În zilele de pelerinaj am simţit Mâna Sfântă a Domnului Iisus Hristos deasupra capetelor noastre. Prin mila lui am sosit acasă mai luminoşi  şi îmbogăţiţi sufleteşte, pregătiţi să străbatem mai lesne drumul de loc uşor al vieţii fiecăruia dintre noi.